Emoties in grafisch ontwerp
Emoties: de gedreven kracht achter al onze beslissingen
We gebruiken onze zintuigen om gegevens te verzamelen. Zo vormt ons verstand een beeld van hoe de wereld in elkaar zit. We maken hierbij gebruik van ervaring uit het verleden en van anderen. Maar het is steeds de emotie ons aanzet tot actie.
> emotion > motion, komt van beweging in een bepaalde richting
95% van onze beslissingen worden genomen op basis van emoties
Mensen weten dat roken slecht is. Toch doen ze dat met plezier. Waarom doen ze dat? Met je verstand kies je een bepaald iets. Maar als je emoties je een andere richting aanwijzen, zal je toch voor die richting kiezen. Zonder emotie zullen we ons niet gedwongen voelen iets te doen.
Emoties in grafisch ontwerp
Grafisch ontwerpers hebben de natuurlijke gave om dingen aan te voelen. Welk gevoel straalt dit lettertype uit? Welke sfeer geven deze kleuren weer? Uiteraard bestaan er basisregels maar het meeste draait om aanvoelen.
Toch zien we steeds vaker, vlakke emotieloze ontwerpen. Waarbij er enkel een bepaalde stijl gebruikt werd zonder idee. Dit komt doordat de klant of ontwerper niet weet welke boodschap ze willen overbrengen. Ze weten enkel dat ze iets willen communiceren.
‘Het esthetische bestaat uit 80% van het design, maar de overige 20 % blijft belangrijker. Zonder achterliggend verhaal ben je niets. Je werk kan super mooi zijn, maar als het een totaal andere emotie uitstraalt is het volledig nutteloos.’
Daarom is het zo belangrijk om eerst je merkwaarden en boodschap te bepalen voordat je ontwerpt. De merken en ontwerpen die we ons herinneren, zijn niet degene die enkel mooi zijn. Maar degene die het meeste emoties hebben opgerepen. Ze kunnen funny of droevig zijn, je voelt iets als je er naar kijkt.
Emotional design is…
- Memorabel: het word herkent en herinnerd.
- Duidelijk: het heeft een duidelijke betekenis.
- Esthetisch: het ziet er mooi en professioneel uit.
- Persoonlijk: het draait allemaal om een oprechte emotie.
Hoe maak je emotional design?
1 Focus op een bepaalde emotie
Te veel emoties in je verpakking, logo,… brengen de gebruiker in de war. Een merk is een spons die maar een aantal kenmerken kan opnemen. Welk gevoel wil je oproepen bij de gebruiker? Wat wil je dat hij onthoud van je merk?
Neem als voorbeeld Ikea. Iedereen associeert deze winkel met balletjes en goedkope meubels. Alle andere kenmerken waarmee je Ikea associeert, zijn persoonlijke ervaringen. Zo kan je bijna verdronken zijn in het ballenbad en daarbij denken aan Ikea.
“Brands are sponges for content, for images, for fleeting feelings. They become psychological concepts held in the minds of the public, where they may stay for ever. As such you can’t entirely control a brand. At best you can guide and influence it.”
2 Ken je gebruiker
Mensen van verschillende leeftijd, geloof, opleiding, lifestyle reageren anders. Onderzoek je doelgroep. Hoe beter je deze kent, hoe beter je je hierin kan inleven en hoe succesvoller je design.
3 Kies je kleuren en lettertypes verstandig
Het risico van emotioneel ontwerp
Je hebt lovers en haters. Maar dat is oke. Het is beter om een emotionele reactie te krijgen dan om totale onverschilligheid te veroorzaken.Door persoonlijkheid te tonen in je merk gaan mensen zich met het merk identificeren. Mensen voelen zich verbonden met echte mensen. Vaak vergeten we dat bedrijven juist bestaan uit mensen.
Hulp nodig?
Waar staat jou bedrijf voor? Welke boodschap wil je overbrengen? En naar wie? Samen bepalen we je kernwaarden. Daarna tover ik deze om in een emotioneel ontwerp.